06-12376006

Zelf auto lakschade verwijderen, is absoluut niet moeilijk. Met de juiste materialen en goede, duidelijke instructies lukt het iedereen die twee handen, tijd en zin (en een beetje lef) heeft. Eén keer geleerd? Dankun je het de rest van je leven. Gewoon bij je thuis, voor de deur. Alles wat je nodig hebt lees je in dit artikel!

Van de kleinste krasjes in je autolak tot diepe wonden…

Je bent altijd super zuinig op je auto en dan opeens kom je een reeks kleine krasjes tegen. Meestal worden er een paar woorden van drie of vier letters uitgesproken wanneer dit gebeurt. Kleine krassen door takjes, tassen, steentjes, noem het. En het gebeurt elke dag, bij iedereen.

Hoe klein ze ook lijken, kleine krasjes zijn echter slecht voor de autolak. Of het nu komt door een nalatig persoon die met zijn tas langs de auto glijdt, of door krassen zoals krulsporen, die kleine krasjes en onvolkomenheden in autolak kunnen een fantastische wagen echt verpesten.

Onze filosofie hier bij Kras Roest Verwijderen is om mensen met een auto weg te laten rijden die er weer zo goed als nieuw uit ziet. De autolak dan natuurlijk. Daarnaast willen we onze klanten ook in staat te stellen zelf taken uit te voeren die anders door professionals zouden moeten worden uitgevoerd. Zoals die miniscule krasjes in je autolak.

Er zijn veel geweldige doe-het-zelf-oplossingen voor het repareren van kleine krasjes. In de onderstaande informatie zullen we de vier belangrijkste soorten verfkrassen identificeren en een paar manieren om deze te verhelpen. Sommige werken geweldig, andere niet zo effectief. Hoe verwijder je zelf lakschade uit je auto?

Zelf auto lakschade repareren - Kras-Roest-Verwijderen.nl

Is er een eenvoudige manier om lichte krassen uit autolak te verwijderen?

Een eenvoudige manier? Ja. Maar dan moet je die wel even leren.

Is het eenvoudig om te bepalen welke lakschade je zelf kan verwijderen uit je auto? In het kort – nee.

De belangrijkste reden waarom ik vrij duidelijk kan zijn met dit antwoord, is te wijten aan de realiteit dat alle krassen uniek zijn. Zelfs ‘vergelijkbare’ krassen, zoals krulsporen, hebben zelfs lakschade in meerdere gradaties.

Sommige zijn lichte onvolkomenheden in het oppervlak die zich op de bovenste laag van een blanke lak of zelfs op een laag was of lakverzegeling bevinden. Dan zijn er “spinnenweb” krassen die in de blanke lak zijn geëtst, en sommige die zelfs in de verf zelf doordringen.

De simpele waarheid is dat alle krassen uniek zijn – en ervan uitgaande dat ze allemaal hetzelfde zijn of dezelfde methoden gebruiken om ze te verwijderen, kan meer kwaad dan goed doen.

Tips voor het herkennen van krassen in autolak

Dus, wat is precies een kras? Nou, het is eigenlijk elke onvolkomenheid of schade aan een oppervlak veroorzaakt door een materiaal dat harder of scherper is dan de gebieden die het beschadigt. De diepte van die kras bepaalt de manier van repareren.

De diepte van de kras is (meestal) afhankelijk van de hardheid van de bron. Is de kras (opzettelijk) veroorzaakt door een sleutel, dan kan het nog wel eens een vervelend diepe kras zijn. De behandeling daarvan is grondiger en vaak tot op het metaal dan verfkrassen die enkel in de bovenste laag zitten (denk aan takken of tassen).

Desalniettemin zijn er meerdere soorten autolakkrassen – elk met individuele reparatie-opties. Hier zijn de vier belangrijkste en meest voorkomende verfkrassen.

Repareer zelf autolak - Kras-Roest-Verwijderen.nl

Kras # 1 – Blanke lak kras

De meest voorkomende is de kras op het oppervlak van de blanke lak. Dit gebeurt dagelijks en wordt veroorzaakt door meerdere bronnen, waaronder het gebruik van goedkope was- en droogsponzen, wanten of doeken. Het kan worden veroorzaakt door de methode van wassen en drogen, zoals de oude Wax-On-Wax-Off circulaire methode.

Typisch lijkt de kras op het oppervlak van de blanke lak als een spinnenweb of in een cirkelvormig patroon. Veel autolakk professionals noemen dit krulsporen. In de meeste situaties wordt het veroorzaakt door het wassen van auto’s – wanneer vuil of puin is ingebed in het schoonmaakmateriaal zoals een spons of doekje.

Als je jouw voertuig met een doek wast of droogt, oefen je druk uit op het oppervlak. En aangezien het meeste vuil in feite kleine steendeeltjes of remstof (metaal) is, is het makkelijk in te zien hoe eenvoudig het is om dus in een blanke lak te krassen.

Kun je lichte krassen in de bovenste laag autolak verwijderen?

Ja – dit is de gemakkelijkste lakschade om zelf uit je auto te verwijderen. Het een simpele polijstmethode die bekend staat als verfcorrectie. In principe gebruik je een snijpasta die wordt aangebracht via een elektrische polijstmachine en een microvezel polijstpad.

Terwijl de pad circuleert, snijdt de compound (die een bepaalde korrel heeft, afhankelijk van de diepte van de kras) in de blanke lak. Het egaliseert de blanke lak totdat de kras op het oppervlak is verwijderd. Er zijn ook enkele vloeibare krasverwijderaars die met de hand worden aangebracht, maar deze methode gaat niet zo lang mee.

Dit is het type kras dat de meeste doe-het-zelvers zelf kunnen verwijderen.

Kras # 2 – Kras in de verf

Als de kras de blanke lak doordringt, wordt deze in de verf zelf ingebed. Dit is het volgende niveau van krassen – en degene die meestal niet met doe-het-zelfoplossingen te verwijderen zijn.

Deze diepere krassen in de autolak gebeuren wanneer een agressieve materie (meestal stenen of hard metaal) de verf raakt. Wanneer het een impact heeft, beschadigt het ofwel het auto-onderdeel zelf of veroorzaakt het een diepe kras op het lakoppervlak van het voertuig.

Als je de kras kunt zien of voelen, en nog steeds een kleurpigment onder aan de kras ziet, betekent dit dat het niet is doorgedrongen tot de primer of het metaal. Toch laat je dit soort krassen in de meeste gevallen nog repareren door een vakman.

Zelf autoschade repareren - Kras-Roest-Verwijderen.nl

Hoe kan je krassen herstellen voorbij de blanke lak?

Wanneer de kras dieper is dan de buitenste laag, de blanke lak, worden uw reparatie-opties aanzienlijk verminderd. Dit vereist namelijk het schuren van het oppervlak van de kras tot het punt waarop deze wordt geëgaliseerd. In de meeste gevallen betekent dit het verwijderen van alle blanke lak in het gebied en wat verf.

Als u vaststelt dat de kras dieper is dan de blanke lak, kunt u het beste contact opnemen met een professionele autolak specialist of je garage. Doe-het-zelf-reparaties vallen buiten het bereik van realistisch – vooral als je kwaliteitsresultaten wilt.

Kras # 3 – Diep in de primer

Als de kras voorbij de blanke lak en de verflaag gaat, wordt het nog moeilijker om het te repareren. De meeste lak- en carrosserie-experts zullen deze krassen behandelen als een lakreparatie. Sommigen gebruiken een lakstift, die de kras vult met verf die overeenkomt met de kleurcode.

Het is mogelijk om zelf krassen op deze manier te repareren. Er zijn echter enkele risico’s, zoals weten hoeveel tijd u moet wachten om de reparatie ‘glad te strijken’ of ‘gelaagd’ aan te passen aan de niet-bekraste delen.

Kras # 4 – helemaal door tot op het metaal

Als u het onderliggende metaal in een kras kunt zien, moet dit zo snel mogelijk worden behandeld. Wanneer het metaal wordt blootgesteld aan water, zuurstof of vuil, begint oxidatie proces met als gevolg: roest. Het is gebruikelijk dat doe-het-zelvers gewoon een ​​blanke lak op diepe krassen spuiten (ook al is het maar tot op het verfniveau). Dit helpt het oppervlak te beschermen tegen blootstelling en mogelijke schade. Het ziet er niet mooi uit, maar het zal verdere schade verminderen. Je koopt hiermee tijd om je auto bijvoorbeeld naar onze werkplaats te brengen.

Autolak verf - Doe het zelf pakket

Waarom is het belangrijk om een ​​kras te repareren?

Zoals we hierboven al aangaven, wordt bij een diepe kras het metaal blootgesteld aan water, zuurstof en andere verontreinigingen. Uiteindelijk worden al deze materialen gecombineerd, wat leidt tot oxidatie, de eerste fase van roest. Roest is wellicht de grootste vijand van je autolak, dus bij dit soort autoschade wordt streng geadviseerd om je auto naar een autoschade hersteller te brengen in plaats van zelf de lakschade van je auto te verwijderen.

Voor dit soort type krassen zijn er twee manieren om ze te verwijderen. De ene is cosmetisch – de andere is protectant.

Protectant

Wanneer iemand opzettelijk zijn sleutels in jouw autolak heeft gezet, is het ergste dat je kan doen wachten. Reageer proactief en de regel is om eerst een ​​manier te vinden om de kras te beschermen tegen verdere blootstelling aan de elementen. Er zijn twee manieren om dit te bereiken:

Spuit er een blanke lak laag overheen

De meest gebruikelijke methode is om een ​​busje blanke lak voor twee doeleinden te kopen (dit betekent de blanke lak en de verharder in één blik) en deze over de kras te spuiten. Dit beschermt het tegen verdere schade totdat je het professioneel kunt laten repareren.

Ten tweede is het aanbrengen van was, lakverzegeling of een ander lak beschermingsproduct dat kan uitharden.

Verfcorrectie

De tweede manier om een kras te herstellen is door middel van lakcorrectie. We hebben het eerder over deze methode gehad, waarbij je een polijstmiddel en microvezelpad gebruikt om door de blanke lak te “snijden”, de kras egaal te maken en schoon te maken totdat deze verdwenen is.

Als je jouw auto al eerder hebt gepolijst, kan je dit waarschijnlijk zelf doen. Als je geen ervaring hebt met polijsten, is het op deze manier verwijderen van krassen waarschijnlijk niet het beste idee.

Zelf doen of niet?

Met een beetje lef en ons Doe Het Zelf pakket kan je in principe jezelf leren hoe je krassen uit je auto verwijderd. Je kan dus zeker zelf lakschade uit je auto verwijderen! Dit gaat echter tot een zeker niveau van diepte van de kras. Zie je het metaal? Breng em dan maar bij ons langs. Voor de overige krassen kan je het zelf proberen, als je wilt.

Voorlopig, als je je niet op je gemak voelt met doe-het-zelf-lakcorrectie pakket, doe het dan niet. Betaal de extra honderd euro en laat een professionele autolak specialist zoals ons het doen. Uiteindelijk zal je autolak van een veel hogere kwaliteit zijn uiteraard.

Ard

Ard Klever is sinds 2009 gecertificeerd Spot Repair Specialist. Hij heeft zijn eigen werkplaats aan huis en helpt auto eigenaren met het herstellen van krassen, roest en andere soort autoschade.